Modül 2

Başlarken

Değerli katılımcılar,

“Yükseköğretimde Dijital Dönüşüm” başlıklı dersimizin yeni (ikinci) konumuza başlıyoruz. 

İlk hafta tartışma  etkinliğimiz “İnsanlığın yeni bir çağa girip girmediği”  üzerine idi.

Bu konuda geçtiğimiz dönemlerde verilen yanıtlar şöyleydi;

  • Genel olarak insanlığı etkileyen önemli olaylar yeni bir çağı başlatmaktadır. 

  • “bir düşünce ya da bir icadın kitleler üzerinde köklü bir değişikliğe sebep olması”

  • toplumsal yapıların değişmesine ve yeniden şekillenmesi

  • kitleler üzerinde köklü değişimlere sebep olan olaylar

  • toplumların genelini etkileyen büyük olaylar 

  • "nesiller arası farklılığın yoğun olarak gözlenebileceği bir çağ"

  • toplumların geniş çapta etkilendiği olaylar temel alınmalı”

  • dünya üzerindeki bütün toplumların etkilenmesi

  • "teknolojik gelişmelerin ayırt edici nitelikte insan yaşamını etkilediği bilgi çağı diyebileceğimiz yeni bir sayfa”

gibi ifadelerle yeni bir çağın başlangıcında olduğumuz yönünde güçlü bir görüş birliği var.  Bu görüşün uzantısı bazı ifadeler de şu şekilde.

  • "internet, 21.yy.ın ekonomik ve kültürel oluşumunda  anahtar rol oynayacak en önemli gelişmedir.”

  • “teknolojide oluşan gelişmeler insanların hayatlarını değiştirmiş ve yaşam tarzlarını direkt olarak etkilemiştir”

  • “Teknoloji her alanda hayatımıza girmeye devam ediyor.”

  • “Gerçekleşen eylemlerim mükemmelliği hızı ve bir çok insana ulaşabilmesi  zaman ve mekan ayrımını ortadan kaldırması gibi özellikler yeni bir çağ için yeterde artar.”

Sizlerden gelen bazı yanıtlar da şöyle:

  • gelişen dijitalleşmeyle hayatın daha da kolaylaşmış olması

  • "yeni" ve "eski" olanın tanımlanması gerekir….. . Yeni bir çağa girildiğini ileri sürmek için hem alt yapı hem de üst yapı olarak gerçekeleşen değişimlerin ortaya çıkardığı sosyal, ekonomik, teknik ve bilimsel değişimleri incelemek ve irdelemek gereklidir.

  • dijitalleşmeyle hayatın daha da kolaylaşmış olması

  • Değişimler sadece üretim temelinde değil, üretim araçları ile üretim araçlarının mülkiyeti temelinde de olmalı

  • iş yapma biçimlerimiz' değişiyor..

  • bireysel teknoloji kullanımının artmasıdır

  • Bilgi çağı

Ayrıca bir yüksek öğretim kurumunda yapılan eğitim faaliyetlerini (tabii ki araştırma ve topluma hizmet fonksiyonları da var) bir gözden geçirelim düşüncesi ile bir etkinlik önerdik. 

Geleneksel üniversitenin sisteminin bileşenlerini 5N1K yaklaşımı doğrultusunda çok kısa olarak yanıtlanmasını istediğimiz bu etkinlikten aşağıdakine benzer bir yanıt bekliyorduk ve birçok arkadaşımızdan bu yönde yanıt aldı

Sorullar (5N1K)

Bileşen

Ne  yapılıyor?

Eğitim, öğretim, Ders, Uygulama

Müfredat, İçerik

Nerede yapılıyor?

Kampüs; Derslik; Laboratuvar,

Kampüs

Nasıl yapılıyor?

Yüz yüze dersler – Teknoloji destekli

Geleneksel ders sunumu

Ne zaman yapılıyor?

Akademik takvim boyunca, Haftalık ders saatleri

Ders Programı

Kim tarafından?

Öğretim elemanı, öğrenci, üniversite  yönetimi

Öğretim üyesi

Niçin yapılıyor?

Öğrenmeyi gerçekleştirmek

Öğrenme

Bu etkinlikteki amacımız : Eğer bir dönüşüm söz konusu ise bu bileşenlerde olacaktır, dolayısıyla dijital çağda  bu bileşenlere yönelik nasıl bir dönüşüm söz konusu olabilir? sorusunu bu hafta ele alacağız. 

Bu haftaki etkinliklerimiz

“Eğer yeni bir çağa giriyorsak bu çağın eğitim paradigması ne olacaktır?” etrafında olacak. 

Bu doğrultuda eğitime yönelik farklı eleştirilerin yer aldığı makale, müzik, canlandırma, söyleşi  klipleri eşliğinde ele alındığı    bir kesimle  devam ediyoruz. 

Bu kesimde  “mevcut yükseköğretim paradigmasını ve eleştiri konuların” tartışılmasını  hedefledik. 

Yüksek öğretim kurumlarındaki eğitimi biçimsel olarak incelediğimizde bir dersin, konuyla ilgili uzman bir öğretim üyesinin bir müfredat kapsamında ve çoğunlukla bir ders kitabı eşliğinde anlatması  ve anlattıkları veya kitapta yer alan konulardan sınav yapması “ şeklinde özetlenebilecek bir süreç olarak ifade etmek mümkün. Bu süreçle kapsamında Mark Twain’e atfedilen “College is a place where a professor’s lecture notes go straight to the students’ lecture notes, without passing through the brains of either.- Yüksek öğretim kurumunu; her ikisinin de beyinlerine uğramadan,  öğretim üyesinin ders notlarının doğrudan öğrenci ders notlarına dönüştüğü yer..” şeklindeki mizahi tanımlamayı hatırlatmak isterim.

Dersimizin ikinci haftasında yer alan “Nothing has changed“  klibindeki  “abartısız 100 yılı aşkın süredir eğitimde hiçbir şey değişmedi” ifadesi de bu konudaki eleştirilerden birisi…

Öte yandan Sir Ken Robinson’s 2006 yılında yayınlanan ve ençok izlenen TED konuşmaları arasında üst sıralarda yer alan  (13 milyonun üzerinde izleme) “Okullar yaratıcılığı öldürüyor mu? -  Do schools kill creativity?”  başlıklı konuşmasında ifade ettiği görüş “tüm eğitim sisteminin yeni bir gözle ele alınması gereği “ yine dikkate alınması gereken görüşler arasında..

Mevcut yükseköğretim paradigması  ve eleştirisi konusundaki samimi görüşlerinizin devamını bekliyoruz.

Etkinlik 1:

Aşağıdaki videoyu izleyin.

Etkinlik 2:

Aşağıdaki müzik klibini izleyin. Türkçe sözler için buraya Links to an external site. tıklayın.

Etkinlik 3:

Lütfen aşağıdaki video klibi izleyin.

Etkinlik 4:

Lütfen aşağıdaki videoyu izleyin.

Not: Bu video Habitat Academy YouTube kanalından alınmıştır.

Etkinlik 5:

Bu izleme ve okumalar sonrasında mevcut yükseköğretim paradigmasını ve eleştiri konularını  belirterek kısaca açıklayınız.